En bra lagändring
Vet inte om jag ska skriva under som seglare eller som kultur- och fritidspolitiker, men en sak är jag säker på. Jag tycker det är bra att riksdagen ändrat lagen om sjöfylleri. Sjön och båtliv är viktigt för många människor. Jag till hör en av dem som blir lite nojig om jag inte får komma ut och segla under sommaren. I Linköping har vi också, trots att vi ligger mitt på slätten en hel del fritidsbåtstrafik genom kommunen. Då tänker jag givet vis på Göta kanal men också på våra många sjöar och Kinda kanal. Dessa är en fantastisk tillgång för Linköping både ur ett turist och fritidsperspektiv. Tyvärr finns det också problem med sjötrafiken, ett av dessa har varit fylla. Det har varit alldeles för accepterat att man kan kombinera alkohol och framförande av båtar. Därför är det mycket bra att nu polis och kustbevakning ges möjlighet att kontrollera detta utan massa krångel och luddiga regler. Det gör det också lättare för oss som älskar att vara på sjön, vi vet vad som gäller. Är jag skeppare så ska jag vara nykter.
Att många ifrågasätter detta tycker jag är minst sagt konstigt, argumenten emot är lätt bissara, allt från att det borde spela roll var båten framförts. Eller att det ställer mindre krav på reaktionsförmåga att framföra båt än bil för att bilar går fortare. För de som hävdar att det spelar roll var båten framförs undrar jag om man har funderat på vad det kostar att dra ut samhällets resurer på ett räddningsuppdrag när man ställt båten på grund och tar in vatten. Visst risken för en olycka är kanske större om det är många båtar på samma ställe men det kan inte var ett argument för att man ska ta mindre ansvar om man seglar i "lugna vatten".
Hos de som hävdar att farten är lägre undrar jag om de glömt att en båtförare (i vart fall en som visar gott sjömanskap) ska både framföra båten, navigera, hålla uppsikt horrisonten runt och dessutom förhålla sig till annan sjötrafik. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att köra bil faktiskt är lättare än att framföra en båt säkert. Bilar funkar likadant, gas, broms, koppling, ratt och reglerna är givna och tydligt skyltade och vägen syns tydligt. En båt har generellt sett en gas, broms i egentlig mening finns inte (dock kan backen användas för att kompensera i viss mån) vägen / farleden (om man färdas i den är inte tydlig så du behöver läsa sjökortet samtidigt. Till detta ska läggas att många båtar helt enkelt inte kan göra vissa typer av manövrar eller måste göra kursändringar som kan vara svåra att förutse för annan sjötrafik, är du inte van seglare kan mötet med en kryssande segelbåt vara en skräckupplevelse där båten beter sig tillsynes helt irrationellt. Väjningsreglerna är inte skyltade och varierar beronde på vilket fartyg du möter och var du möter det, du skulle kunna jämföra väjningsreglerna på sjön med om vi hade höger regel för personbilar men inte för lastbilar, förutsatt att du befinner dig på en väg där lastbilen inte kan lämnar företräde, för kan den det så ska den det... Låter enkelt och inget som ställer krav på snabb tanke och reaktionförmåga, eller hur?
Nej jag älskar båtliv, jag uppskattar också att grilla, äta gott på kvällen och njuta ett glas vin men det är helt rimligt att jag tänker mig för så att jag är pigg och nykter nästa dag när det är dags för segling igen, svårare än så är det inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar