fredag, maj 23, 2008

Papperslösas rätt till vård

Det finns vissa mänskliga rättigheter som är ovilkorliga. I den här posten vet jag inte om jag är sjuksköterska eller politiker. Men har man någon gång stått framför en svårt sjukmänniska, vetat att man kan hjälpa och att man har resurserna för att göra det men inte får, då vet man vad jag pratar om. Enkelt uttryckt kan man säga att det gör ont och att man skäms å samhällets vägnar.

Vist är det ett problem att människor stannar kvar i landet även efter att de fått sina asylskäl prövade och fått avslag, men det löser vi inte genom att förvägra dem vård som de behöver. Det löser vi genom att förbättra processen kring hur avvisningar verkställs. Och för mig är det enkelt. Det måste gå att verkställa avvisningar och neka människor att stanna i Sverige utan att för den skull kränka deras mänskilga rättigheter och vårdbehov. Det öppna brev som flera Centerpartister skrivit och den debatt som detta startat är därför mer än välkommen, min förhoppning är att paritet och regeringen lyssnar och aggerar för att vi jag som sjuksköterska och centerpartist ska behöva sluta att skämmas över samhället.

Inga kommentarer: