fredag, september 25, 2009

Fackligt ansvar...

Skrev i går ett litet Ps om hur Byggnads stämt en arbetsgivare för att ha betalt ut för hög lön och vill ha ett vite om arbetsgivaren fortsätter betala för hög lön. Jag tycker det är svårförståligt. Ska man vara riktig paragrafryttare så kanske det är ett formellt avtalsbrott och att man då väljer att agera mot företaget skulle jag betäckna som dumt, men anser Byggnads att kramandet av ett avtal till varje pris är viktigare än något annat så kan man förstå resonemanget.

I dag skriver dock Corren om ett fall i Motala där konsekvensen blir att arbetstagarna tvingas betala tillbaka lön till arbetsgivaren. Om det första exemplet var dumt, men på något sätt logiskt begripligt, så får man väl säga att Motala fallet är mer än korkat och fullständigt obegripligt. Jag är i vart fall med i mitt fackförbund för att jag vill att de ska värna mina och mina kollegors intressen...

2 kommentarer:

Dan Lundqvist Dahlin sa...

Facket kommer inte kräva tillbaka lön från sina medlemmar. Jag citerar pressmeddelande från Byggnads:

"- De anställda har under en kort tid fått en högre lön än den grundlön/stupstock som de enligt avtal ska få när facket och arbets­givaren inte kommer överens. De har tyvärr fått en lön de inte skulle ha. Jag har tidigare uttalat att de till följd av avtalsbrottet från arbetsgivarens sida kan komma att behöva betala tillbaka den överskjutande lönen. Det var fel av mig och för det ber jag om ursäkt. De anställda ska givetvis inte behöva betala tillbaka någon lön, säger Peder Eliasson."

Mvh

Dan Lundqvist Dahlin

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar