onsdag, augusti 25, 2010

Regional integritetsombudsman

Rätten till ett privatliv är en självklarhet för oss alla. Eller borde i vart fall vara det, men idag blir det vanligare och vanligare att det vi gör som privatpersoner samlasin, lagras, registreras och spridsvidare. En del av denna utveckling hänger ihop med utvecklingen av nätet och annan elektronisk teknik. Det har helt enkelt blivit så mycket lättare att samla in och hålla ordning på information. I vissa situationer är det också mycket bra att information om oss är lätt åtkomlig, skulle jag t ex bli svårt sjuk är det en stor fördel för mig att sjukvårdspersonalen kan komma åt information som finns i min journal oavsett om jag tidigare har varit hos läkaren i Linköping eller i Kisa och just nu råkar behöva vård i Norrköping. Information i journaler inom sjukvården är också exempel på data som är väl kontrollerad vad gäller hur den används och vem som kan få tillgång till den och jag kan faktiskt själv bestämma om läkaren som jag är hos får ta del av information som andra skrivit i min journal. Tyvärr är det inte alltid så med den information som samlas in och det är det som är så fel. Alla har rätt till ett privatliv och vi ska inte behöva motivera varför vi inte vill att vissa uppgifter ska samlas in eller vidarebefodras. Ytterst handlar de här frågorna om riktigt tunga demokratiska frågor, grundläggande mänskliga rättigheter som yttrandefrihet, meddelarfirhet och åsiktsfrihet. Centerparitet i Östergötland har idag presenterat ett integritetsmanifest  som tydligt sätter fokus på dessa frågor och på som jag tycker ett bra sätt bryter ner det som många av oss upplever som komplesserade och tunga frågor till handfast politik visar på kopplingen till enkla vardagsfrågor.

Inga kommentarer: