torsdag, juli 06, 2006

Vem ska ansvara för skolan?

Idag är så väl grundskola som gymnasium kommunalafrågor, och att det ska finnas en stor lokal förankring i våra skolor tror jag är ett måste för att de ska kunna utföra sitt uppdrag. Förutsättningarna för undervisning ser olika ut på olika ställen i landet så att, som folkpartiet vill, förstatliga hela den svenska skolan det tror jag inte på. Däremot måste vi våga börja fundera på om det alltid är kommunerna som är rätt "nivå" för att ansavar för våra skolor. Som aktiv skolpolitiker i en kommun ser man ibland att det finns luckor i skolorganisationen som jag tror skulle kunna fyllas igen bättre om man t ex lät en region ta ansvar för skolan.

Jag har tidigare föreslagit att Centerpartiet borde utreda frågan. Nu är det ju så, som den med lite inblick i Centerpartiet vet, att föreslå att flytta ansvar från kommunen är lite som att svära i kyrkan inom Centerpartiet. Som federalist tycker jag dock att vi måste våga ifråga sätta gamla sanningar kring vem som ska ansvara för vad. Det kan innebära att ansvar kan och ska flyttas såväl till mer lokala nivåre som mer centrala nivåer. Det som måste vara avgörande för vilken "maktnivå" som ska vara ansvarig måste vara att uppgiften, i det här fallet grundläggande utbildning, kan lösas på bästa sätt.

Utifrån dessa tankar är det intressant att se att frågan även belysts under den intesiva politikerveckan i Almedalen. SACO:s Gunnar Wetterberg föreslår där ganska drastiska förändringar inom den svenska gymnasieskolan. Läs mer om hans förlsag här. Även om jag inte håller med om allt som Wetterberg föreslår så sätter han fingret på en rad viktiga frågor som måste lösas för att den svenska gymnasieskolan ska bli en skola med god kvalite. Något som jag tycker Centerpartiets partistyrelse kan titta lite på när de inför nästa stämma, eller för min del gärna tidigare, funderar på vem som ska vara huvudman för den svenska grund- och gymnasieskolan.

Inga kommentarer: