onsdag, december 12, 2007

Bibliotek (igen)

Bloggande har på sista tiden blivit högst sporadiskt och det beror väl på mycket, allt från kärlek till mycket jobb. Kan dock konstera att debatten kring bibliotekens utformning går vidare. Jag kommenterade detta i min förra post, idag har kulturnytt i SR P1 ett inslag om bibliotek på entreprenad, där bl a jag kommenterar frågan. Ett intressant repotage med tänkvärda åsikter från flera vinklar. Det går att lyssna på det här. (i vart fall i 30 dagar till)



Tyvärr tycker jag att det är några saker som man missar att ta upp. Utgångspunkten är som jag uppfattar det ett ganska ekonomiskt perspektiv. Man frågar sig går det att tjäna/spara pengar på bibliotek på entreprenad. Fd bibliotekschefen i Linköping Helena Selbing säger att hon inte tror det går att göra några större pengar på bibliotek. Jag kan nog hålla med henne, vill man bli rik så är jag övertygad att det finns andra marknader att ge sig in på som entreprenör som är betydligt mer luckrativa. För mig är det däremot viktigt att även inom kulturserktorn kunna erbjuda rimliga vilkor för att kunna driva egen verksamhet och här tror jag t ex uppdraget att driva ett närbibliotek kan vara en bra grund att stå på för ett mindre företag med sin marknad inom kulturområdet. En annan viktig anledning för mitt ställningstagande i frågan är att jag gärna ser att fler aktörer tänker till och formulerar sig om hur de vill utveckla biblioteksverksamheten. Och i den processen tror jag ett vist mått av konkurens kan vara bra och skapa kreativitet. Tävlings moment är ju inget som är nytt inom kulturområdet, det är ju faktiskt ganska vanligt att t ex låta flera konstnärer tävla med olika förslag på ett konstverk eller för att ta ett exempel på litteraturens område, alla de olika skrivar tävlingar som förekommer. Att då även den som kanske arrangerar skrivartävlingen får vässa sina idéer i lite konkurens tror jag inte är så dumt.

Inga kommentarer: