söndag, mars 01, 2009

Biblioteket rör upp känslor

Correns Åsa Christoffersson reagera i sin krönika på förslaget om att inrymma ett medborgarkontor i huvudbibliotekets lokaler. Åsa är riktigt upprörd och kallar det ena förslaget om var medborgarkontoret skulle kunna placeras för ett "riktigt skitförslag". Just ordet skitförslag får stå för Åsa, men hon pekar på en viktigt fråga som jag vet berör många Linköpingsbor, nämligen utfromningen och tillgängligheten till våra bibliotek.

Personligen tycker jag att tanken att samlokalisera ett medborgarkontor med biblioteket inte är så dum. Jag tror att det finns möjlighet till det man skulle kunna kalla synnergieffekter. Jag tolkar också Åsas krönika som så att hon inte är negativ till själva idén utan mer vänder sig mot ett av förslagen till var i biblioteket ett sådant kontor ska ligga.

För egen del har jag inte tagit slutgiltig ställning men efter den information som jag och övriga i Kultur- och Fritidsnämnden fick på vårt möte i torsdags kan jag säga att jag har svårt att se att alternativet som innebär att öppna upp en entré till i biblioteket och flytta om i bokhallen är det bästa. Jag lutar åt att det är klokare att göra förändringar i den nuvarande entrén åt Östgötagatan. Jag vill dock välkomna debatten som starts av Corren. Åsa (så som jag tolkar hennes krönika) och jag kan ha fel. Så tankar för och emot de båda förslagen är välkomna från alla Linköpingsbor som berörs av bibliotekets utformning och som kan få en utökad service genom ett medborgarkontor.

Med kloka tankar från Linköpingsbor och en bra belsyning från kommunens tjänstemän är jag säker på att vi kan hitta en lösning som gör att vårt fina bibliotek kan fortsätta att vara ett välfungerande offentligtrum för kultur- och samhällsfrågor.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Jisses, hur klåfingrig får man vara" skriver Åsa Christoffersson.

Hon pekar på problemet som har uppstått därför att en speciell maktutövare i kommunen hela tiden, in i minsta detalj försöker diktera allt som kommer i hennes väg.

Du har rätt i att biblioteket den här gången har hamnat i skottgluggen, men förmodligen begriper du "psyksköterska som du är" att sakfrågan i vanlig ordning blivit fullständigt underordnad den här personens behov av att härska och att framhäva den egna verkställarstyrkan.

Lycka till med att diskutera sakfrågan.