onsdag, mars 18, 2009

Kulturpolitisk debatt på kommunal nivå

Handlar kommunal kulturpolitik bara om att fördela pengar efter gamla invanda mönster? Tja det är väl min omskrivning av Lasse Åboms (Corren) fråga när han "ställde mig mot väggen" i en artikel (tyvärr inte på nätet). Sin vana trogen var Åboms frågeställningar inte fullt så diplomatiskt formulerade, men jag tycker att det var bra frågeställningar och ett bra initiativ att försöka belysa ett område som är svårt att tycka i. För jag kan uppleva att de flesta man möter har åsikter om kultur och kulturpolitik men det är bara en liten grupp. Kultruetablisemanget om man så vill som tycks ha både förmågan att ta sig mandatet att uttala någon typ av riktning i kulturpolitiken. Med all respekt för ämneskunskapen som finns hos många kulturdebattörer så ser jag en fara i att en fråga blir så teknokratiserad, d v s att det är väldigt få som debatterar och beslutar i den och övriga samhällsmedborgare är till freds med den ordningen. Miss förstå mig rätt det är ingen kulturrevolution jag efterlyser. Men jag skulle tycka det var väldigt bra om fler vågade tycka till om kulturen i Linköping skulle se ut. Varför inte ta chansen nu den 25/3 på Passagen.

Inga kommentarer: