tisdag, juni 22, 2010

Ny simhall, knappast en valvinnare...

Jag kanske ska börja med att fritt citera en rutinerad och klok paritkamrat som sa "simhall det är ingen valvinnare, oavsett vad vi tycker kommer hälften av Linköpingsborna tycka att vi har fel..." Så är det nog men jag har aldrig lockats till politik av flaschiga one-liners eller häftiga provokativa utspel. Det som lockat mig med analys, idéologi och långsiktigthet. I och för sig saker som kan väcka känslor och jag står för de värderingar jag har.

En av de åsikter jag har är att Linköping behöver en simhall även i framtiden. Det har gjort Lärarförbundet irriterade, de menare att det skulle pengarna skulle kunna användas bättre i skolan. Jag förstår att tanken kan väckas, en ny simhall är en mycket stor investering. Jag har tidigare sagt att jag tror att en ny simhall (motsvarande ungefär de funktioner vi har idag men med ett tillägg av en 50 m bassäng vilket innebär att fler kan motions och träningsimma jämfört med idag) innebär en investering på ca 500 milj kr. En kvalificerad gissning och inte en summa som ska ses som skriven i sten. Jag kommenterar det på 24Corren idag.

Mycket pengar? Ja ingen tvekan men det ska också sättas i relation till en avskrivning på kanske 40 år eller att det motsvara ca 2 års driftbudget för kultur- och fritidsnämnden alternativt ungefär en 1/4 del av barn- och ungdomsnämndens årsbudget. Så skulle man kunna hålla på länge för att få summan att se stor eller liten ut, men faktum kvarstår det är dyrt att bygga simhallar och jag har från början av denna diskussion försökt vara öppen med det. Det har byggts för många simhallar runt om i landet där kommuninvånarna förespeglats att det skulle kosta betydligt mindre än vad slutnotan blev. Det är en politik som jag inte ställer upp. Jag menar att Linköping behöver en simhall även efter 2015 men vi måste alla vara medvetna om att det innebär en stor investering. Givet vis ska vi göra vad vi kan för att hitta alternativa finniseringar, kanske en OPS-lösning skulle kunna vara ett alternativ? Och givet vis ska vi se till att en simhall byggs kostnadseffektivt och smart. Det är frågor som måste utredas och gör vi det nu så har vi tid på oss att göra förarbetet bra, väntar vi så riskerar vi att hamna i samma situation som Malmö hade för ett tag sedan och stå med en stängd simhall i flera år.

Renovera då, är inte det billigare? Utifrån den infromationen jag har idag så är svaret förmodligen nej. De exempel som jag har sett visar att det är ungefär lika dyrt att bygga att renovera som att bygga nytt och ingen tycks kunna svara på hur länge en renovering håller. Men visst för mig är alternativet inte uteslutet om det visar sig kostandseffektiv och genomförbart, alltså ytterliggare ett skäl att utreda simhallsfrågan ordentligt.

Inga kommentarer: