torsdag, september 16, 2010

MP sprider felaktigheter om Centerparitets politik

På debatt sidan i gårdagens Corre hävdar två ledande miljöpartister i Linköping att Centerparitet skulle vara för urnabrytning i Sverige. Först till sakfrågan, uttalandet grundar sig på förmodligen på ett pressmeddelande från Naturskyddsföreningen (ingen källa anges i debattartikeln). Problemet är bara att Centerparitet är emot uranbrytning och att för att komma till slutsatsen att Centerparitet skulle vara för uranbrytning har naturskyddsföreningen begått våld på statistiken i sin egen enkät genom att klumpa ihop alla som svarat nej med de som svarat vet ej/tveksam/vill ej svara och dragit slutsatsen att alla dessa är för uranbrytning. Det behövs inte mycket kunskap i statistik för att förstå att tillförlitligheten blir lika med noll om man behandlar statistik på det sättet. Paritkollegan Albin Ring Broman reder ut siffrorna tydligt på sin blogg här.

Centerparitet är mot uranbrytning och vi har idag ett kommunalt veto mot uranbrytning som visat sig effektivt de få gånger det behövt användas. Skulle frågan komma upp i Linköping när jag sitter i fullmäktige är jag helt klar över min linje, jag kommer kräva att kommunen utnyttjar sitt veto och rösta nej till urnabrytning. Jag delar också miljöministerns åsikt att om det skulle visa sig att nuvarande lagstiftning inte räcker för att stoppa uranbrytning i Sverige så måste lagen skärpas.

Jag tycker det är minst sakt anmärkningsvärt att Flodin och Lillemets så okritiskt använder och sprider felaktigheter om andra partier, särskillt då min tidigare uppfattning har varit att både Flodin och Lillemets brukar vara noga med att bygga under sin argumentation med stöd i forskning, inte kan väl källkritiken ha fått vika för populistisk skrämselpropaganda?

Inga kommentarer: