torsdag, maj 04, 2006

Ny lag för att starta förskolor?

Riksdagen är på väg att stifta ny lag som gör det enklare att få starta fristående förskolor. Valfrihet är bra så i grund och botten tycker jag det är positivt. Förändringen hänger dock på en mycket skör tråd eftersom Nyamko Sabuni (fp) vill rösta ner förslaget och majoriteten består av endast en röst övervikt. Debatten på riksnivå har kommit att handla om att det skulle bli fler religiösa förskolor. Sabuni utvecklar tillsammans med Pekgul och Carlberg sina argument på DN-debatt som du kan läsa här.

Om man tittar lite närmare på förslaget så förstår man att det kan bli fler fristående förskolor, såväl sådana där huvudmannen har en religiös grund som någon annan grund. Kraven höjs dock så att alla förskolor måste följa läroplanen för förskolan. Gör förskolorna inte det ska man kunna dra in tillstånden. Det gör att jag inte tror att vi kommer få stora problem med konfusionella förskolor som skulle innebära en isolering av barnen som går där.

Personligen tycker jag istället att det är mer problematiskt hur man ska hantera kvalitén i hela förskolan. Valfrihet är bra men vi måste vara medvetna om att den till viss del kostar. Med det nya förslaget gör man den klassiska missen att man spittrar beslut och pengar. D v s en instans beslutar och en annan betalar. För tydlighetens skull ska jag väl säga att jag kommer att vara frikostig med att rösta för tillstånd i Linköpingskommun om det även i fortsättningen är vi som ska det faktiska beslutet.

Det jag invänder mot är det klassiska brottet mot de federalistiska principerna som jag värnar. Jag tycker att vi som politiker får bestämma oss antingen så tar staten ansvar för de kostnader som en ny lag medför eller så låter man lokalpolitiker bestämma över hur de lokala skattepengarna ska användas.

Inga kommentarer: