lördag, maj 13, 2006

Om rättvisa...

Allt fler arbetsgivare har insett att det är en god investering att uppmuntra sina anstälda att motinera och ägna sig åt friskvård. Systemen ser lite olika ut på olika ställen, en del arbetsgivare betalar t ex gymkortet, andra låter sina anstälda träna på arbetstid. Nu har landstinget i Östergötland kommit på att inte alla deras anstälda (11 200 st) kan utnyttja möjligheten att träna på arbetstid. Det är inte rättvist tycker den styrande vänstermajoriteten så därför ska ingen landstingsanstäld få träna på arbetstid från halvårskskiftet. Det är nämnligen mer rättvist. Analogt med detta kan man ju fundera på hur rättvist det är att alla landstingsanstälda inte börjar lika tidigt på morgonen eller varför inte alla behöver jobba helg... :-)

Det känns lite som ett gammalt utslitet (och ganska dåligt) skämt om hur man kan skilja en kommunist från en socilademokrat genom att fråga vilka klasser det bör finnas på tåget... Kommunisten ska då säga en, 3:e klass så att alla ska ha det lika dåligt.

Nej det vore bättre om landstinget tog till vara på sin storlek och insåg att det måste finnas olika lokalt anpassade lösningar till olika problem. Då skulle man också kunna ta bättre vara på den kompetens och mångfald som finns bland de anstälda.

5 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Nu låter du bara som en sån där jobbig liberal typ, Johan! ;-D

Martin Tollén sa...

Hej Johan. Nu sitter inte jag med i något politiskt organ som varit med och fattat beslutet du kritiserar men kritiken träffar naturligtvis mig ändå eftersom du hävdar att det är ett påhitt av "den styrande vänstermajoriteten". Du kanske kan upplysa mig om vilka yrkanden "den opponerande högerminoriteten" har lagt i ärendet?

Martin Tollén sa...

Hej igen Johan. Jag är faktiskt ärligt intresserad av ett svar på frågan jag ställt i min tidigare kommentar.

Johan Lundgren sa...

Martin: Eftersom jag inte är aktiv landstingspolitiker så tog det lite tid att hitta ett svar på din fråga. Och frågan är väl om jag kan leverera ett fullödigt svar nu heller. Jag kom i vart fall så långt att jag lyckades spåra beslutet till ett beslut som personal och utvecklings direktören Westerdal skrivit under, nu är ju hon tjänsteman så jag tycker det vore magstarkt att sätta en politisk stämpel på henne som person.

Jag har inte haft tid att rota i nästa steg, d v s om det är tjänstmanna beslut taget på deligation eller om det har varit föremål för behandling i någon styrelse, därför kan jag inte heller idagsläget peka på några konkreta yrkanden som lagt från oppositionen.

Poängen i min kritik ska nog dessutom ses mer principellt,även om just detta beslut skulle visa sig vara ett tjänstemannabeslut så är landstinget en politiskt styrd organisation och det är den styrande majoriteten som skapar den miljö/stämning/kontext eller vad man nu vill kalla det för som råder i landstinget. Och den anser jag idag präglas av centralisering och detaljstyring från mycket hög nivå.

Det finns fler exempel på detta en just beslutet om ny friskvårds policy, t ex kan nämnas att det inte var länge sedan det var på tapeten att alla vikariat som var längre än 14 dagar skulle godkännas av landstingsdirektören. Förutom att man måste uppfatta det som ett misstroende mot samtliga chefer som i normala fall anställer personal kan man ju också fundera på vad det skickar för signaler om hur mycket tid landstingsdirektören har över. Nu tror jag nog att Rosander är en hårt arbetande man men det är just signalen som jag tycker är oroande. Eller den uppsjö av reglerande policy dokument som kommer från landstinget centrala adminstration. Jag förstår vikten av att vissa saker måste vara standadiserat, t ex är det ju självklart att datorer ska passa in i stora gemensamma system, eller att patientsäkerheten är tryggad, men att detaljreglera hur ett väntrum ska se ut... Det anser jag skapar mer frustration än tydliget och risken är att personal förutom att tappa sugen också börjar ignorera landstingsövergirpande reglerningar, även sådana som är viktiga och "måsten"

Martin Tollén sa...

Jag tycker det är klädsamt av dig att du faktiskt backar från det du skriver i din artikel. Det ska du ha heder av.

De exemplen du sedan tar upp tycker jag är bra exempel på hur oppositionspartier försöker sitta på två stolar samtidigt. "Landstingsledningen har tappat greppet och måste vidta åtgärder" säger oppositionen, för att när detta sker säga "ni ska inte lägga er i".

Nu hittar jag inte dokumentet om utformning av väntrum som du skriver om, men jag har tidigare hastigt tittat igenom det och uppfattat det som ett gott stöd i hur trivsamma miljöer för patienter, besökare och personal ska skapas. På så sätt blir det mer utrymme för vårdpersonalen att ägna sig åt det de är allra bäst på: att ta hand om patienter.

Just det - det där med detaljstyrning. När får vi läsa en blogg där du kritiserar oppositionen för att de kräver att majoritetens heltidspolitiker ska ägna sig åt att formulera texter på landstingets webplats och i landstingets telefonkatalog?