fredag, maj 19, 2006

Ordningsfrågor i skolan

Corren rapporter i dag i en liten notis att de flesta elever i årskurs 9 inte tycker att lärare ska få ta om han om mobiler eller mp3-spelar även om eleverna inte följer de regler som finns för användningen av dessa i skolan.

I första vevan är det lätt att bli lite "konservativt" förvånda över att ungdomarna inte förstår bätter.... Regler är ju regler och brott mot dessa bör ju få konsekvenser.

I grund och botten tycker jag nog så att regler är regler och följer man inte dem så får man ta konsekvensen av det. Men för att detta resonemang ska fungera så måste faktiskt flertalet förstå vittsen med en regel och tycka att den är ok.

Så i stället för att "förfasas" över regellösa ungdomar är det nog betydligt mer fruktsamt att fundera över varför dagens niondeklassare inte tycker att man måste följa regler kring mobiler och annat. Jag tror en viktig del är att man som människa behöver uppleva att man är synlig, tas på allvar och lyssnas till. Därför blir frågor om elevinfyltande så viktigta. En skola med vuxna som vågar stå för sina värderingar och även kan svara på varför de tycker som det gör i kombination med ett stort elevinflytande tror jag borgar för att eleverna ska uppfatta reglerna som riktiga och viktiga att följa.

Inga kommentarer: