tisdag, maj 09, 2006

Skrämmande syn på våra grannländers befolkning

Vår nya och öppna arbetsmarknad ställer nya krav på oss alla. TV 4:s Drevet sände i veckan en som jag tycker bra program om detta. Vill faktiskt passa på att ge programmet lite beröm för inslaget. Inga dolda kameror eller stenhård konfrontations journalistik och för den tålmodige finns hela oklippta intervjuen med Transports ordförande Per Winberg på deras hemsida så att man själv kan bedöma om det handlar om seriös journalistik eller inte...

Jag tycker då att det är synd att stora LO-fack som nu senast Transport öppet går ut för att sprida obekräftade uppgifter och rykten kring människor från våra grannländer som jobbar här i Sverige. Jag kan förstå att man lite till mans ibland tycker att det känns lite märkligt eller till och med oroligt med nya typer av lösningar på arbetsmarknaden. Man vet ju vad man har men inte vad man får så att säga. Personligen tycker jag då att facken borde jobba för att en korrekt bild av vad som händer är på deras del av arbetsmarknaden är det som sprids, inte rykten.

En del av Transports krav tycker jag är rimliga, t ex kan jag inte förstå varför det ska finnas rabbater på böter och straffavgifter för utländska åkare och givet vis är olaglig försäljing av alkohol lika oförsvarbart oavsett om det sker från en polsk lastbil eller ett svenskt garage. Men om nu olaglig försäljning är så vanligt förkommande som Transport gör gällande kan man fråga sig varför polisen säger sig inte kunna bekräfta dessa misstankar.

Slutliggen några postitiva ord om Per Winberg, han hymlar i vart fall inte med vad han står och jobbar för. Han jobbar för bättre vilkor för sina medlemmar, i just det här fallet på bekostnade av de polska chaufförerna.

Inga kommentarer: