tisdag, april 18, 2006

Skilda världar...

På väg till jobbet idag så lyssnade jag på riksdagsdebatten om vårbudgeten. Och ibland är det så det kryper efter ryggen på mig, om det är av upprördhet, ilska eller rent av förvåning vet jag inte. Men när Per Nuder idag målade upp en bild av Sverige så är det så jag vill skrika rakt ut: vakna och välkommen till verkligheten. För Nuders och min världsbild är inte den samma. I min värld är det ett enormt problem att ca 1 miljon svenska står utanför arbetsmarknaden trots att de flesta av dem skulle kunna och vill jobba. I Nuders värld kallas det att man leker med statestik från Alliansens sida. I min värld är det katastrof att 140 000 ungdomar står utanför samhällets trygghetssytem och förutom att de inte har arbete har svårt att få bostad, inte får sjukpening et c. I Nuders värld har 140 000 blivit 2300 genom att låta ams räkna lite och se till att hålla kvar en mängd studenter i studier trots att de är färdiga med sina examina. På det här området kalla Nuder det för en kraftig satsning att dirigera om 1000 gamla plus jobb från allmänna plusjobbspotten till en ny pott enbart för ungdomar, det kallas för nya plusjobb av Nuder.

För mig blir det tydligt Sverige behöver en ny regering. En regering som tar folks utanförskap på allvar som är beredd att se enskilda människor före system och som vågar göra något radikalt åt de systemfel som finns i dagens Sverige.

Inga kommentarer: