måndag, september 11, 2006

550 000 000 kr gav 9 nya jobb...

Senast igår hörde jag Göran Persson tala om hur lätt det är för akademiker att få jobb efter avslutad utbildning och att det därför är viktigt att fortsätta utöka högskoleutbildningarna.
Jag kan väl säga att jag inte riktigt delar Perssons världsbild när det gäller akademikerarbetslöshet. Min erfarenhet är att det är ganska svårt att hitta ett jobb som nyutexaminerad akademiker och att en fortsatt expantion av grundutbildningarna inom högskolan skulle innebära en ytterliggare kavlitetssänkning av utbildningen om inte mycket stora resurser skjuts till samtidigt och det är inget jag hört Persson prata om.

Uppenbart är det också svårt för AMS att hitta jobb åt akademiker, enligt Aktuellt har AMS använt 550 miljoner kronor i ett projekt vilket gar nio stycken nya jobb åt akademiker. Stämmer dessa siffror så innebär det att varje nytt jobb kostade 61 miljoner att förmedla... För min del är det ett tydligt tecken på att det är dags att göra något radikalt åt AMS och se till att den arbetsmarknadspolitik behövs bedrivs på ett professionellt sätt med ett huvudmål; att se till att arbetslösa snabbt får riktiga jobb. Mer om AMS sätt att räkna statistik kan du läsa om här.

Inga kommentarer: