torsdag, september 14, 2006

Vem ska bestämma i skolan?

Här om dagen fick jag en intressant fråga när jag stod i valstugan. Vad är det som gör Centerpartiet unikt som parti i Sverige? Efter lite fundering så svarade jag synen på maktfördelning och var besluten ska fattas. Det hela utvecklades till en mycket intressant diskussion om federalismen och dess för- och nackdelar. Initialt menade min diskussionpartner att det rådde en stor samsyn på t ex kommunaltsjälvstyre i Sverige, något som jag hävdar inte är fallet.

Skolministernas förslag om ett nationellt förbud mot godis i skolan tycker jag tydligt illustrera att det finns en skillnad mellan synen på var makten ska ha sin utgångspunkt. Jag håller med Baylan om att det är ett stort hälsoproblem med en överkonsumtion av läsk och godis, men socialdemokraterna reagerar reflexmässigt med att vilja införa ett nationellt förbud. Jag är fullständigt övertygad om att dessa frågor lättast och bäst löses på de enskilda skolorna. Kanske genom ett gemensamt beslut bland lärare, föräldrar och elever eller genom utbildning som gör att eleverna förstår sambandet mellan kost och hälsa. Förbud är sällan en lösning och dessutom är barn och ungdomar alltid kreativa nog för att komma runt ett förbud. Om inte annat så är jag säker på att man går och handlar sitt godis någon annan stans. Kanske bra för det lokalanäringslivet men inte för elevernas hälsa.

Inga kommentarer: