fredag, september 01, 2006

Sänkt rösträttsålder, ett bra förslag!?

Valkampanjen rullar på för fullt. Fritidspolitik har sina dalar och toppar och man kan ju fråga sig om det är dal eller topp när man åker ner till partiexpeditionen och sätter sig för att klistra adressetiketter kl 22.00 efter att ha jobbat ett kvällspass på jobbet...

Men det var inte för att beklaga mig över en självpåtagen uppgift som jag började den här posten uten för att försöka förmedla hur kul och positivt jag tycker det känns med alla ungdomar som kommer och besöker vår valstuga. Nu inser jag också att många av dem kommer för att de fått en uppgift i skolan att lösa men det känns ändå väldigt bra när man ser det engagemang som många ungdomar visar upp när de kommer med sina frågor. Det funkar inte bara att komma med gamla invanda klychor utan de flesta ungdomar kräver även svar på varför vi vill föra en viss politik. Samtidigt är många inte så fastlåsta i gamla vanor och "så har det alltid varit" tänkande. Jag tror att en sänkt rösträttsålder skulle vara en nyttig vitamin injektion i svensk politik. Och i väntan på det så hoppas jag fler av oss som har lite svårt att fortfarande definiera oss som ungdomar tar fram lite av den där trotsiga och kaxiga 16-åringen som vi har inom oss och faktiskt ställer den där viktiga varförfrågan. T ex varför ger höjda bidrag fler arbeten eller varför ger mer och krångligare regler fler företag?

Inga kommentarer: