tisdag, februari 21, 2006

Alliansens utbildningspolitik (1) eller Inga fler doktorshattar till Göran Persson

Ja då var den pressentarad, 51 sidor utbildningspolitik. Spännande läsning för en politikernörd... (som mig) men ärligt talat tror jag att de flesta kan hitta något som berör just dem eftersom Alliansen faktiskt lyckats skriva ihop sig kring all utbildningspolitik från förskoleklass till spetsforskning. Jag skulle vilja se vänster kartellen lyckas med något sådant... (Jag hör redan sossarnas mantra "de är inte trovärdiga och kan inte komma överens", tur bara att jag är fullständigt övertygad om vi människor klara av att bedöma saker och ting själva och inte behövar lita blint på Perssons orerande.)

Vad innhåller då det hela. Ja allt finns att läsa här. Men en blogg med politiskt ambiton behöver ju också kommentera en del. Så lite av mitt tyckande följer nedan.


Alliansen står på sig och vill öka högskolornas och univeristetens självständighet från staten, så Persson lär nog få se sig i stjärnorna efter fler hattar som tack för hjälpen. Självständiga lärosäten är en gammal CHF fråga så det känns ju alldeles utmärkt att detta skrivs fram så tydligt, trots Centerpartiets partistyrelses vacklande hållning i frågan. Det känns också riktigt bra att det ska vara en professionell bedöming av lärosätena som avgör om de ska få examensrätt och vetenskaps områden och inte politiskt tyckande.

Sedan skrivs det en hel del om grundutbildning och forskning men det absolut viktigast när det gäller dessa frågor är återupprättandet av begreppet kvalite i de högerstudierna. Här blir skillnaden mellan Alliansens gemensamma politik och sossarnas tydlig. Alliansen låter kvaliten styra medans sossarna använder högskolan som en arbetsmarknadåtgärd. Det borde vara det bästa argumentat för varför sveriges studenter borde vara med och välja en ny regering den 17 september.

Inga kommentarer: