söndag, februari 19, 2006

Partiledardebatt

Ja då var TV4:s första partiledardebatt inför valet över. Det behöver man ju reflektera över. Det första intrycket av debatten var väl att man sett mer profsiga debatter. Lite väl svängigt och ostrukturerat tycker jag.

Om man ser till innehållet så kan man väl konstatera att Alliansena förmåga att hålla samman blir väldigt tydlig i förhållande till vänsterkartellens splitrade uppträdande.

En del grodor hoppar ju alltid i en sån här debatt men talande var det när Göran Persson med myndig stämma lägger fast att "man faktiskt ska vara seriös här tycker jag" strax efter att Ohly haft ett utlägg om 200 000 nya jobb i offentligsektor. Det är ju faktisk detta seriösa vänsterparti som sossarna ska förhandla Sverigs budget med.

Skolfrågorna tycker jag var intresant att följa. Centerpartiets förslag om en ordentlig refomering av gymnasieskolan och ett ärligt erkännade av behovet av välutbildad och kvalificerade människor med eller utan akademisk utbildning står sig väl. Och det ska bli interssant att höra Alliansens gemensamma förslag i morgon. Vänsterkartellen visar (som vanligt) upp en splitrad front. Mp håller sig faktiskt hyfsat på banan när det gäller skolfrågor (med lite tid kan de kanske komma till rätta med sin politik på fler områden?). Ohly ger ju närmast ett patetiskt intryck när han jämför krav på en acceptabel arbetsmiljö för våra elever i skolan med en lärare som står vid en upphöjd pulpet svingande en piska... Ja han sa faktiskt så. Själv tycker jag det är en självklarhet att elevernas skolmiljö (och därmed arbetsmiljö) har en hög kvalite. Jag vet inte hur Ohly vill ha sin arbetsmiljö men jag vet att jag vill ha lugn och ro kring mig när jag pluggar. Då måste givetvis de vuxna i skolan ha verktyg för att tillsammans med eleverna skapa det lugnet, något som man inte gör med en piska, i vart fall inte om jag får bestämma men kanske om Ohly får det.

Timplanen var också uppe som begrepp och för debatt. För min del tycker jag det är en självklarhet att att det ska vara målen som styr skolan inte antalet timmar. Varför ska elever tvingas sitta av timmar i ämnen som de redan behärskar medan de får för lite tid i ämnen som de inte är så starka i. Hoppas verkligen att det kommer ligga med i Alliansens förslag om skolan. I vart fall ska jag göra allt jag kan för att det står i Centerpartiets kommunala program för Linköping.

Inga kommentarer: