tisdag, februari 21, 2006

Alliansens utbildningspolitik (2)

Som sagt det var 51 fullspäckade sidor att försjunka i... så lite till behöver ju funderas över.

När det gäller grundskolan så tycker jag att alliansen har lyckats bra i det mesta. Kunskapen sätts i fokus och eleverna garanteras en dräglig arbetsmiljö. Lärarnas kompetens och kunskap lyfts fram, et c, et c. Det positiva kan fortsätta att upprepas här men det är nog interssantare att titta lite på det som får en att fundera.

Betyg tidigare och i flera steg: Ja för att börja med det enkla så är väl flera steg inget att bråka om över huvud taget. Om betyg är rättvisa eller inte kan diskuteras i all evighet och min ståndpunkt blir än så länge att de är de inte, men jag har heller inget bättre förslag på hur vi ska hantera urval till högre utbildning än genom en bedömning av elevernas kunskap och är det färre platser än sökande behövs en ranking, så ledes får vi ha kvar betygen. Sen är det ju också så att betygen är ett kvitto på om eleven har uppnått målen för ämnet/kursen. Och det är väl där frågan om betyg i tidigare år kommer in. Eftersom det verkar helt omöjligt för många skolor att förmedla hur en elev klara av olika ämnen och vad han/hon behöver extra stöd med i dagens system så får vi en alldeles för stor del elever som faller igenom systemet och misslyckas. Jag kan tycka att det därför är värt att pröva betyg i lägre årskurser för att vi ska få ett tydligt signalsystem i skolan.

Målstyring och timplan: I alliansprogrammet talar man om vikten av målstyrning, något som låter mycket bra men tyvärr vågade man inte sätta ner foten kring avskaffandet av timplanerna. Synd men man lämnar dörren lite på glänt genom att säga att man är öppen för förändringar här om man kan komma överens under den kommande mandatperioden.

Fristående skolor: Alliansen är tydlig med att fristående och kommunala skolor ska ha likvärdiga spelregler när det gäller finnansiering och att det inte ska accepteras något "fulräknande" från kommunernas sida när man räknar fram ersättning till de fristående skolorna. Mycket bra och enligt min erfarenhet inte svårt att genomföra. Måste säga att Linköping är ett bra exempel på detta med tydliga och rättvisa fördelningssytem. Man kan ju också fråga sig vad kommuner som håller på att trixa tror sig vinna på det. Det är ju faktiskt så att de enda som drabbas av att friskolor får för lite pengar är de egna kommuninvånarna som går där. Håller man på med sådant tycker jag man glömt varför man valt att syssla med politik. Det som däremot gör mig lite besviken är att man inte med ett ord problematiserar kring vad etablerningen av nya skolor, må de vara fristående eller kommunala kan få för betydelse för andra skolor om nyetableringen sker samtidigt som elevunderlagen minskar. Detta valfrihetens pris vore ärligt att redovisa.

Fortsatt kommunalt huvudmanaskap och finnasiering: Inom Alliansen finns en del olika åsikter om hur finnasieringen av skolan ska se ut. Kommunal eller statlig. Här sätter man ner foten och slår fast att det inte är aktuellt att flytta finnansieringen under kommande mandatperioden. Tyvärr vågar man inte sätta tydligt stopp för den dubbla styringen genom de statliga verken och kommunen som skolan står under idag. Principen ansvar och finnasiering på samma nivå tycker jag borde vara en självklarhet. Jag tror det är ett mycket klokt beslut att inte ändra finnansieringen under den kommande mandatperioden men skulle gärna se en debatt kring, inte bara finnansieringen, utan även kring var huvudmanaskapet ska ligga. Personligen tror jag att det finns mycket att vinna på att ha kvar skolfrågorna på ett nära och lokalt plan. Samtidigt som ett bättre regionalt sammarbete vore önskvärt. Kanske skulle ett regionalt huvudmannaskap med lokla skolstyrelser vara en bra väg att gå?

Inga kommentarer: