torsdag, februari 23, 2006

Politik och akademi...

Slölyssnade på SVT 24 (nördvaring!!!) I vart fall så är det Allianskonvent och de olika arbetsgrupperna håller på att redovisa sina resultat. Intressant men ibland så blir man snabbt påmind om att politik inte ska blanda sig i allt. Även om samtliga Allianspartier är bra mycket bättre på att inte blanda sig i än vad andra partieter är så gör man ibland sina övertramp.

Två sådana tyckte jag kom fram när Maria Larsson redogjorde för trygghetsfrågor. Valfrihet var ledordet i mycket. MYCKET BRA. Absurditeten i att man som sjuksköterska inte kan få F-skattsedel för att det inte finns någotn marknad e tc. Men sedan kommer det, stoppa stopplagen.

Det kan man väl inte angripa som borligpolitiker? Nej man kan inte angripa tanken om etableringsfrihet och valfrihet. Det är något som vi ska slås hårt för. Men sedan kommer "men:et". För nästa steg som i vart fall Centerpartiet ställt sig bakom är en startlag.

Min fråga blir: Var ska besluten tas? Sjukvård är i dag en regional fråga i Sverige, rätt eller fel kan diskuteras men så är det. Det innebär att vi med näbbar och klor ska slås för att ta bort stopplagen men om vi ska ha en "startlag" är något som vi ska gå till val på i Östergötland, Region Skåne, Stockholmslän, Västerbotten och alla andra regioner/landsting, inte på riskplanet.

Sedan till det där med akademi. Maria Larsson lyfter fram vikten av karriärvägar i vården. Tro mig det behövs, jag jobbar ju där själv... men sedan syns det tydligt att en del saker mår inte bra av för mycket politisk inblandning. För i Larssons värld är karriär väg det samma som att undersköterskor (genom snabbutbildning) ska bli sjuksköterskor, sjuksköterskor ska (genom snabbutbildning) bli läkare och så vidare. Här missar alliasen målet. Jag tror att det beror på att man är förblindad av gamla strukturer och för liten kunskap om respektive utbildnings innehåll.

Igentligen skulle det behövas en lång utläggning om olika ämnens akademiska innehåll och struktur. Det tror jag dock skulle var ett riktigt sömnpiller så den som vill ha en detaljerad akademisk förklaring får väl maila mig... Mer förenklat skulle jag vilja säga att läkare och sjuksköterskor sysslar med två helt olika områden, läkarna fokuserar på att rätta till fel i kroppen på en naturvetenskaplig grund. Sjuksköterskors främsta område är att hjälpa sjuka människor att må så bra som möjligt och hantera de symtom som sjukdomen orsakar, det vi kallar omvårdnad.

Vad är det då för fel på Larssons tankar om snabbutbildningar? Tja kanske inte så mycket men det som gör mig orolig är dels begreppet snabb, dels det som inte lyfts fram. Snabbutbildning innebär att man tar bort något ur utbildningen, kan man hos enskilda studenter validera att dessa kunskaper finns så är det inget problem men frågan är om det är det man tänkt. För en sak är jag säker på, jag vill inte ha en lägre kvalite på våra läkare och sjuksköterskor. Sedan till det som inte nämns. Att byta yrkesbana, t ex från sjuksköterska till läkare, kan säkert vara ett attraktivt alternativ för vissa. Men kariär måste man även kunna göra i sitt eget yrke. Varför ser man det som en självklarhet med forskning och vetenskapliga meriter hos en läkare i ledanden ställning men inte hos den sjuksköterska som ansvara för omvårdnaden av kanske upp till 100 gamla och sjuka på ett äldreboende/sjukhem.

Inga kommentarer: