lördag, februari 25, 2006

Wanja Lundby-Wedin har rätt!

Den rubriken trodde jag inte att jag skulle sätta på ett inlägg här men även om jag tycker mycket av det LO gör är fel ska man inte förtiga när de faktiskt gör något som är bra. LO har nämligen tillsammans med arbetsgivarna gått ut och förkastat diskrimineringskommitténs förslag om etniskt baserad kvotering på arbetsmarknaden.

Diskrimineringskommittén har lagt fram sitt förslag och man vill bl a möjliggöra positiv särbehandling på basen av etnisk tillhörighet på arbetsmarknaden. Att de flesta sossarna, vänstern och miljöpartiett är för är ju inget som direkt förvånar. Däremot är det tydligt att kd behöver rycka upp sig. Hur kan man som borglig politikter försvara kvotering och tillåta registrering av etnisk härkomst (historiens vingslag ger mig kalla kårar på ryggen när jag tänker på hur sådant har använts tidigare).

Kvotering är ingen lösning på de problem som idag finns på den svenska arbetsmarknaden. Genom att kvotera tillåter vi att saker som är helt ovidkommande för om en person kan utföra ett bra arbete tillåts bli avgörande för om man får jobbet. Man fäster också uppmärksamheten på just det man vill inte ska ha någon betydelse, den etniska härkomsten. Nej jag tror receptet är en skärpt diskrimineringslagstiftning samtidigt som vi ser till att alla diskrimineringsmål på arbetsmarknaden får en rättsäker prövning genom att avskaffa den parts sammansatta arbetsdomstolen, till förmån för behandling i allmän domstol. Detta i kombination med Centerpartiets förslag om att böterna för diskriminerande företag ska vara relaterade till företagets storlek och vinst så att det verkligen svider att diskriminera även för större företag tror jag är åtgärder som kan hjälpa.

Inga kommentarer: