fredag, mars 03, 2006

Akademisk hybris?

Ibland så överträffar verkligheten det uppdiktade, jag kommer ihåg att jag vid något tillfälle i en gammal debattartikel kring hur värnpliken skulle kunna göras mer attraktiv frågade lite lagom sarkastiskt om man skulle få möjlighet att tentera 10 p kulspruteskytte. Jag kommer inte ihåg vad jag fick för svar men i verkligheten kan man i vart fall få akademiska poäng i kunskapen att "attraherar inhemska insekter, fåglar och andra djur tillsammans med växterna i trädgårdar och parker" Kursen heter "Vilda vänner i naturen" och det ingår även praktiska moment som anläggning av dammar och holkbygge.

Det var min "förbundstyrelsekollega" Karin Andersson som tipsade mig, vet inte om jag ska tolka det som att hon tycker jag borde läsa någon av dem...

Kursen ges vid Högskolan i Gävle och där kan man även hitta kursen "Fiskar och fiske". Missförstå mig rätt, innehållet i kurserna kan säkert vara mycket matnyttiga och viktigt men frågan är om det är akademiska ämnen? Det känns som att i dagens Sverige måste all kunskpa ge poäng och allra helst akademiska sådana. Det tycker jag är en mycket ororande utveckling, dels urholkas begreppet akademisk kunskap och forskning vilket riskerar att leda till en devalvering av tilltron till all forskning. Dels tycker jag att det är ett hån mot den ofta gamla kunskapstradition som finns inom vissa områden då man underkänner allt vetande och kunnande som inte har en poäng bakom sig. Nej det är dags att våga erkänna att det finns olika typer av kunskap och att vi behöver alla sorter oavsett om de lämpar sig att mätas i akademiska poäng eller inte.

3 kommentarer:

Maria Abrahamsson sa...

Ja, eller det kanske borde heta akademisk antihybris?

Karin Andersson sa...

he he...hela FS kanske borde läsa dessa kurser. Ska lägga förslaget på stämman :)

Maria Abrahamsson sa...

Hmm, om en gammal ordförande får ägna sig åt lite önsketänkande så hoppas jag i så fall att kurststarten inte infaller förrän i oktober... Dessutom bör ni be er nuvarande ordförande förklara varför Maud och Åsa T antagligen inte behöver gå den kursen :-)