söndag, mars 26, 2006

Posten och Nationa Demokraterna

National Demokraterna (ND) ett i mina ögon rassistiskt med i vart fall delvis nazistliknade retorik har bestämt sig för att göra ett grupp utskick i Stockholm och Uppsala. Jag är tacksam att jag slipper få deras propaganda i min brevlåda men det visa på ett problem som inte är så lätt att ta ställning till. Att medlemmarna i ND inom ramen för vår yttrande frihet har rätt att sprida sina åsikter är något som jag vill understryka. I en demokrati får man tåla att det sprids budskap som man rent utsagt avskyr, man får helt enkelt bemöta dem med sakliga argument. Men posten har ingen skyldighet att distrubuera oadersserade grupp utskick åt alla. Postens ledning gör alltså ett aktivt val när det väljer ND som kund. Nu kan man ju fråga sig vad vi som vanliga människor kan gör åt detta. När ett förtag som man anlitar inte uppfyller de krav man som kund ställer brukar man ju välja att gå till ett annat förtag. Tyvärr är Postens ställning i mångt och mycket en monopolställning varför det blir svårt för oss andra kunder att välja ett annat företag för distubiton av våra brev och utskick. Men jag tänker i vart fall försöka dra mitt strå till stacken och protestera mot Postens dåliga beslut genom att föreslå att Centerpartiet i möjligasta mån inte ska anlita Posten i frotsättningen, förhoppningsvis kan några andra och kanske större organisationer och företag fatta samma beslut så att det blir lite press på Posten.

Inga kommentarer: