fredag, mars 17, 2006

Behövs idépolitik i den kommunala valrörelsen?

I bland kan det kännas som politiskideologi är långt bort när traditionella kommunpolitiska frågor diskuteras. Ofta finns en samstämmighet mellan paritföreträdare som rent ideologiskt står långt från varandra och ibland kan man funder på om det inte finns större skillander inom en partigrupp en mellan olika grupper. Som jag ser det är det nog ganska naturligt att det är just så. Kommunpolitik handlar oftast om att hantera konkreta frågor som berör oss alla. Att de flesta kommunpolitiker också är fritidspolitiker tror jag bidrar på ett positivt sätt att hålla frågorna på rätt nivå genom att man får input från fler områden än politiken. Var kommer nu det där med ideologi in? Det var ju trots allt den rubriken som sattes på den här posten. Jo politik handlar om långsiktigthet. Av flera skäl (som jag inte utvecklar just nu) tror jag inte på folkomröstnings baserade demokratier och politiska enfrågepartier. Och jag skulle aldrig idag, eller ens om jag fick varenda fram till valet i höst på mig, kunna redogöra för hur jag kommer att aggera i varje fråga som jag ställs inför under en mandatperiod.

Därför blir ideologin viktig för det är genom den som jag och andra politikter kan ge väljare besked om hur vi kommer att agera i olika frågor i framtiden, frågor som vi idag inte ens vet om att vi kommer att ställas inför. Därför är ideologi viktigt och därför känns det bra att Centerpartpiet i Linköping i går tog en valplattform på kretstämman, en valplattform där värderingar står tydliga. Som ordförande i kretsstyrelsen och kandidat till kommunfullmäktige kommer jag att arbeta för att dessa gröna socialliberala värderingar blir tydliga i vår politk och förhoppningsvis en viktigt del av de värderingar som är med och styr Linköping även efter valet i september.

3 kommentarer:

Muharrem sa...

Grattis till din nya post som ordförande för kommunkretsen och grattis till fjärde platsen på kommunlistan.

Intressant om ideologin, men jag skulle säga att Sveriges centralistiska statsskick, från Gustav Vasa til Göran Persson, är den största orsaken till att vi inte har ideologiska strider mellan partierna på kommunal nivå. När väljaren röstar på vänstern i en kommun så ska det också märkas att kommunen styrs efter kommunistiska ideal. Om det däremot blir ett borgerligt styre så ska detta oxå märkas. Endast då kan väljaren tydligt se att det faktiskt spelar enorm roll vilka vi har som styr i kommunerna. Och endast då kommer intresset för kommunvalet att öka, samtidigt som ansvarsutkrävandet oxå blir tydligare.

Med detta vill jag slå ett slag för ökat kommunalt självstyre och för federalism. Makten hör hemma närmast väljaren själv!

Lars Andersson sa...

Gratulerar till utnämningen.

Du är inne på något väldigt väsentligt men oerhört svårt när du tar upp frågan om att diskutera politisk ideologi i samband med traditionella kommunpolitiska frågor.

Det är bra att kretsstämman har antagit en valplattform där värderingarna är tydliga. Det är där vi har budskapet som ska säljas i valet.

Men vi får inte tappa bort sakfrågorna. I bland blir i alla fall jag väldigt mätt på att höra om federalism och ny regering.

Lars Andersson sa...

Hur saker görs har blivit mycket viktigare än vad som görs.

- Philip K. Howard