söndag, mars 26, 2006

Fler vill bosätta sig i Linköping

Linköping har under de sensate åren haft en stadig befolkningsökning. Kul tycker jag för Linköping är en trevligstad att bo i och om fler hittar hit tror jag att vi har ännu bätter chanser att utveckla kommunen till Sveriges bästa kommun att bo och jobba i. Vissa har uttryckt att ökningen av Linköpings strolek är ett mål i sig och föreslagit att man ska sätta upp mål för hur mycket kommunen ska växa på en viss tid. Det resonemanget har jag aldrig förstått vitsen med. Som kommunpolitiker tycker jag att min uppgift är att se till att alla som vill bo i Linköping har bra möjligheter att göra det, sedan spelar det ingen roll om det är 138 000 eller 200 000.

Befolkning ökningen betyder också ett ökat tryck efter nya områden att bygga på. I Linköping, sett till staden, är det inte helt lätt eftersom vi ligger inklämda mellan två flygfält. Dessutom utgörs vissa delar av området söder om staden av världsunikt Eklandskap. Nu är det i vart fall dags att ta ställning till hur och om man kan bygga bostäder på vissa delar av området söder om Ullstämma och Möjetorp samt norr om Sturefors. Det är inte en helt lätt fråga att ta ställning till eftersom vissa delar av detta område är eklandskap. Jag tror dock att om man gör det på ett försiktigt vis och med eftertanke så kan man bygga på vissa delar av området. Dessa tankar utvecklar jag tillsammans med några andar Centerpartister i Linköping på Correns debattsida igår.

Inga kommentarer: