onsdag, mars 22, 2006

Borgligt styre i Linköping

M, fp och kd hade här om dagen en debattartikel publicerad i corren där de vill ha med oss i Centerpartiet i ett allianssammarbete inför kommunalvalet i Linköping. Allt under devisen att Linköping behöver ett borligt styre. Så som varande borlig politiker (i form av centerpartist) håller jag med. Linköping mår bra av ett borgligt präglat styre. Jag vill hävda att Linköping, just tack vare att vi i centerpartiet regerar Linköping tillsammans med s, också har borglig politisk prägel. Givet vis skulle den borliga prägeln vara större i fall det fanns en borlig majoritet men i dag finns ingen sådan. Faktum är i stället att vi genom vårt samarbet med s ser till att kommunister inom v inte får inflytande i Linköping, s, v och mp skulle faktiskt, om de ville bilda styre, ha egen majoritet och i det avseendet är jag faktisk tacksam för att sossarna i Linköping sätter linköpingsbornas intressen före hårdnackad blockpolitk.

Centerpartiet har ingått en allians med socialdemokraterna under den mandatperiod som vi nu är inne i. Jag ser ingen anledning till att bryta den i förtid. Det skulle bara innebära att Linköpings kommun och dess invånare skulle drabbas av ett paralementariskt kaos som förmodligen skulle kosta en hel del skattekronor och det är en politik som inte jag kan stå bakom (som centerpartist tar jag mig rätten att vara lite tråkig och ansvarstagande i bland).

Inför nästa mandatperiod kommer vi gå till val på vår politik. En politik med tydliga social- och marknadsliberala värderingar.Vilka partier som styr Linköping efter nästa val är upp till väljarna, men jag hoppas och jobbar för att Centerparitets socialliberala politik ska vara en viktig del i det styret. Vilka partier som kommer att ingå i den styrande sidan nästa mandatperiod vet vi inte men om det finns en borglig majoritet ser jag idag ingen anledning till att centerpartiet skulle spräcka en sådan.

Inga kommentarer: