onsdag, mars 08, 2006

Internationella/allmänna/särskilda dagar

De går mig oftast helt oberörda förbi. Datum som under rubirken av typen internationella; allmäna; eller skärskild vikts åt ett särskillt ändamål alltså. Idag är det dock en dag med denna typ av rubrik som jag faktiskt tycker förtjänar ordentlig uppmärksamhet. 8/3 är internationella kvinnodagen och man kan tycka vad man vill om en del radikalfeministers tolkning av världen och oss män. Faktum kvarstår dock att 50% av jordens befolkning diskrimineras och utsätts för en oacceptabel behandling betydligt oftar än andra halvan.

Själv tycker jag det ibland är svårt att acceptera att det ligger någon typ av strykturell ordning bakom detta, jag och de flesta andra män jag känner vill ju aggera och aggerar ju på ett jämställt vis. Tyvärr är bevisen runt oss i samhället lite för många för att det ska gå att vifta bort som någon extremistisk tolkning av världen. För den som ändå har svårt att ta till sig att det ligger någon typ av överordnad struktur bakom denna diskriminering så rekomenderar jag att läsa två bloggposter hos Maria och Muharrem och fundera på vad som ligger bakom det som beskrivs där.

Varför hålla på att skriva om detta? Jo därför att jag tror att det är viktigt att det finns en gemensam problembeskrivning att utgå i från. Är vi överens om hur problemet ser ut så är det lättare att diskutera lösningar på problemet. Och för att lösa ett så stort problem, som en generell diskriminering av halva vår befolkning, krävs det att vi alla hjälps åt. Hur kommer då mitt bidrag i till detta arbete att se ut? Helt ärligt så vet jag inte men jag hade tänkt att ta en del av den internationella kvinnodagen till att fundera på det.

Inga kommentarer: