måndag, mars 06, 2006

Fri media...

Nej detta kommer inte att bli en hyllning till SVT:s egen reklamkampanj och det kommer inte heller att handla om det är rätt, fel, bra eller dåligt att publicera karikatyrer på religiösa profeter. Nej det handlar om mina funderingar kring hur lätt det är att sätta och förvränga en verklighets bild med hjälp av media.

Det hela slog mig efter att jag suttit och tittat på FAKTUM och den helt otroligt sköna satiren Freedom News Network, uppföljaren till lika sköna Kina TV. När det gäller dessa TV inslag är det ju mycket tydligt att det handlar om just satir. Men jag tycker det är intressant att se hur man använder berättargrepp och bildspråk för att lyfta fram det man vill. Jag tycker inte det är inte så svårt att tänka sig in i andra sammanhang där samma bildspråk och berättargrepp används för att lyfta fram vinklade nyheter och propaganda. I bland känns faktiskt avståndet mellan Freedom TV:s satir och Fox News inte särskillt långt. Min fundering blir ju då hur många andra, mer nyanserade, nyhetsförmedlare och granskande medier som i större eller mindre utsträckning använder sig av liknande knep för att lyfta fram "sitt scoop"?

Personligen tror jag bästa motmedlet mot att dras med i allt för snabba media drev är att använda lite sunt förnuft och ett par tre nypor salt. Och till dem som börjar mumla om gräns för yttrandefrihet och annat säger jag, det är dags att börja träna sitt kritiska tänkande, för en ökad reglering kräver granskare och vem ska granska granskarna... ?

Ps. Jag tycker att SVT och andra gärna får producera mer politisk satir... det finns få saker som får mig att skratta så hjärtligt.

Inga kommentarer: